قالب وبلاگ
نويسندگان

امروز می خواهیم به سراغ دو اتومبیل کراس اوور (یا شاسی بلند کوچک) موجود در بازار برویم. هر دوی این اتومبیل ها در محدود قیمت 130 تا 150 میلیون تومان قرار دارند. هیوندای ix35 که کامل با آن آشنا هستیم و دیگری رقیب تقریبا تازه وارد آن یعنی میتسوبیشی ASX می باشد.
ابتدا با طراحی های ظاهری وداخلی دو اتومبیل شروع می کنیم. طراحی ظاهری هیوندای ix35 زیبا و دلنشین است. این طراحی بر خلاف طراحی نسل قبل (که اصلا طراحی جالبی نداشت) بسیار خوب و زیبا است که از خط مشی جدید محصولات هیوندای پیروی می کند. با نگاهی به طراحی جلوی این اتومبیل جلو پنجره ی 6 ضلعی معروف هیوندای که در دیگر محصولات جدید هیوندای نیز استفاده شده نظرمان را جلب می کند. چراغ های جلو کشیده شده و تا روی گلگیر جلو ادامه داشته و طرحی زیبا و دلنشین به وجود آورده است. البته این قسمت بسیار شبیه دیگر محصولات هیوندای از جمله الانترا است. در طراحی جانبی این خودرو با توجه به خطوط استفاده شده در آن و شیب ملایم سقف در انتهای اتومبیل، طرحی زیبا و قابل هضم به این خودرو بخشیده البته اندازه ی مناسب رینگ و لاستیک نیز به این زیبایی کمک کرده است. طراحی عقب نیز با چراغ های کشیده و زیبایی که همانند قسمت جلو است و درب صندوق عقب که با برآمردگی هایی که روی آن وجود دارد طراحی عقب این خودرو را از سادگی در آورده و طرحی زیبا به آن بخشیده است. اما در آن سوی میدان یک رقیب ژاپنی قرار دارد. با اولین نگاه به ASX به سرعت ما را به یاد برادر خود یعنی لنسر اوولشن می اندازد گویی که انگار کمپانی میتسوبیشی با بالا بردن شاسی لنسر اوولشن یک اتومبیل کراس اوور به وجود آورده است. اما اگر از این مسائل بگذریم طراحی بیرونی ASX مانند برادر خود یعنی لنسر اوولشن اسپرت قابل قبول است در جلوی این اتومبیل جلو پنجره ی بزرگ میتسوبیشی در کنار چراغ های مه شکن که در قابی قرار داده شده اند و در کنار چراغ های کشیده جلو طرحی اسپرت به این اتومبیل بخشیده است. در نمای جانبی با طرحی ساده مواجه هستیم که البته خطی که از گلگیرهای عقب شروع می شود و در وسط گلگیر جلو محو می شود سعی در این دارد که این نما را از سادگی در بیاورد البته طراحی رینگ های این اتومبیل نیز باعث شده که طراحی جانبی این اتومبیل بیش از پیش ساده باشد و از این نظر ix35 طراحی جذاب تری در این قسمت دارد. اما طراحی عقب ASX مانند طراحی جلوی این اتومبیل سعی دارد که خودش را اسپرت و خشن نشان بدهد که البته این کار را به خوبی انجام داده است البته طراحی سپر عقب چندان دلنشین نیست اما طراحی چراغ عقب زیبا و قابل قبول است. طراحی داخلی ix35 بر خلاف نسل گذشته ی خود که از (طراحی ساده و فاقد هر گونه هیجان بهره می برد) بسیار زیبا، خوب و مدرن طراحی شده است. طراحی داشبورد این اتومبیل به سرعت ما را به یاد دیگر اعضای این کمپانی می اندازد. همان دریچه های معروف هیوندای در اینجا نیز به کار رفته است. کیفیت مواد به کار رفته در مقایسه با نسل قبل بسیار پیشرفت کرده اما در مقایسه با رقبای اروپایی و ژاپنی احساس می شود که همچنان هیوندای در زمینه کیفیت مواد به کار رفته در کابین جای پیشرفت دارد. صندلی ها خوب است و فضای داخلی قابل قبولی دارد. اما طراحی داخلی میتسوبیشی مانند طراحی خارجی آن اسپرت احساس می شود. صندلی ها، فرمان و محل قرارگیری پشت فرمان آن حس اسپرت بودن بیشتری از هیوندای ix35 به راننده منتقل می کند. کیفیت مواد کابین نیز خوب و قابل قبول است هر چند کمی از هیوندای از این نظر بالاتر است فضای عقب ASX به علت فاصله ی کمتر محور عقب کوچک تر از هیوندای ix35 احساس می شود. هر دوی این اتومبیل ها ایمن هستند و هر دوی آنها توانسته اند 5 ستاره از موسسه NHTSA آمریکا را دریافت کنند.
هر دو رقیب دارای امکانات رفاهی و ایمنی مناسب هستند و از امکانات مشترک دو اتومبیل می توان به سیستم ورود بدون کلید و استارت موتور به صورت دکمه ای، سقف پانوراما، شیشه های برقی، آینه های برقی همراه با گرمکن، صندلی ها مجهز به گرمکن، آینه های الکتروکرومیک، کروز کنترل روی فرمان، سیستم تهویه اتوماتیک، دوربین عقب، چهار چرخ دیسکی مجهز به سیستم های ABS همراه با EBD سیستم کنترل پایداری ESP و سیستم HAS می توان اشاره کرد. اما ix35 دارای 10 ایربگ می باشد و ASX داری 7 ایربگ و ix35 دارای سیستم DBC یا ترمز در سراشیبی می باشد که این مورد در ASX منتفی می باشد. اما در عوض نیز ASX دارای گیربکس CVT به همراه شیفترهای پشت فرمان می باشد در حالی که ix35 دارای گیربکس 6 سرعته اتوماتیک با قابلیت تعویض دستی است همینطور شما ASX قابلیت lock کردن 4WD به 2WD دارید در حالی که ix35 فقط 4WD می باشد.
ix35 دارای موتوری چهار سیلندر خطی به حجم 2400 سی سی می باشد. این موتور قادر است قدرتی معادله 177 اسب بخار تولید کند و راننده را قادر می سازد که در عرض 10 ثانیه به 100 کیلومتر در ساعت برسد و به حداکثر سرعت 190 کیلومتر در ساعت دست یابد. اما رقیب ژاپنی از یک موتور 4 سیلندر خطی به حجم 2000 سی سی برخوردار می باشد. این موتور که به تکنولوژِی متغیر باز و بسته شدن سوپاپ ها مجهز شده و می تواند قدرتی معادله 147 اسب بخار تولید کند. شتاب 0 تا 100 کیلومتر این اتوموبیل در حدود 11.5 ثانیه می با شد و حداکثر سرعت این ماشین نیز 190 کیلومتر بر ساعت می باشد.
با توجه به میزان قدرت دو اتومبیل به این نتیجه می رسیم که روی کاغذ ix35 بهتر از میتسوبیشی ASX می باشد اما در عمل چطور؟ شتاب اولیه و تا سرعت 100 کیلومتر بر ساعت ix35 با توجه به قدرت موتور کاملا برتر است ولی از این میزان که بالاتر می رویم ASX به لطف وجود گیربکس CVT و تعویض سریعتر دنده ها، فاصله ی خود را با ix35 حفظ خواهد کرد. ASX دارای فرمان پذیری بهتری از ix35 می باشد و به علت فاصله کمتر محور عقب تا انتهای اتومبیل احساس می شود که انتهای خودرو نسبت به ix35 بهتر جمع می شود ولی هر دو خودرو دارای هندلیگ های قابل قبولی در کلاس خود می باشند. البته استفاده از سیستم تعلیق Multi Link یا همان چند اتصالی نیز به این قضیه کمک کرده است اما هر دو خودرو کمی خشک احساس می شوند. در مجموع هر دو خودرو انتخاب های قابل قبولی در بازار کشور و در رنج قیمت خود به شمار می روند البته این نکته را باید گفت که رقیبان قدرتمند آنها در بازار داخل وجود ندارند و به تازگی در بازار داخلی رقیب قدرتمند به نام رنو کولئوس 2014 برای این خودروها پیدا شده است. این نکته را نیز باید مد نظر داشت که بازار دست دوم هیوندای ix35 فعلا از ASX بهتر است. البته در نهایت انتخاب با شما خواهد بود.

[ ۱۳٩٢/۱٢/٢ ] [ ۸:٥۳ ‎ب.ظ ] [ Erfan & Mohammadreza ]
.: Weblog Themes By Iran Skin :.

درباره وبلاگ

از کانال ما در سایت آپارات دیدن کنید: WWW.Aparat.com/Em911
RSS Feed

آمار آنلاین

كد ماوس